Telefoon
0494 82 41 52 (Nicky)
0470 39 16 19 (Jolien)
0477 04 66 83 (Lore)
0478 34 28 70 (Liene)
nicky@trapje-op.be
jolien@trapje-op.be
lore@trapje-op.be
liene@trapje-op.be
Wanneer er hardnekkige tekorten zijn op vlak van leessnelheid en/of accuratesse van het lezen spreken we van dyslexie.
Kinderen met dyslexie hebben vaak moeilijkheden met klanken aan de juiste letters koppelen. Ook kunnen verwarringen van klanken en letters die visueel en auditief op elkaar gelijken, voorkomen. Om de diagnose dyslexie te kunnen stellen, moet didactische resistentie aangetoond worden. Dit wil zeggen dat er na minstens 6 maanden intensieve therapie onvoldoende vooruitgang is.
Kenmerken kunnen zijn:
Er kunnen vele onderliggende moeilijkheden zijn bij lezen, aangezien lezen beroep doet op vele vaardigheden (visueel, auditief, talig). Er zijn enkele voorspellers zoals moeite met rijmen en het moeilijk leren van de kleuren op kleuterleeftijd.
Ook spellingsmoeilijkheden worden sinds kort bij dyslexie gerekend. Vaak is er een combinatie van lees- en spellingsmoeilijkheden. Vroeger werden zuivere spellingsmoeilijkheden ook wel dysorthografie genoemd maar dit komt eerder zelden voor.
Hier spreken we over moeilijkheden met het automatiseren van de lettervormen en spellingsregels.
Kenmerken van dysorthografie kunnen zijn: